Programma's

9 Financiële informatie programmaplan

Onderstaande tabel geeft het totaal aan lasten en baten van het programma. Daarnaast worden de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves betrekking hebbend op dit programma weergegeven.

(Bedragen x € 1.000)

Begroting 2024 voor 2e berap

2e berap 2024

Begroting 2024 na 2e berap

Lasten

-34.172

404

-34.172

Baten

189.250

5.026

189.250

Saldo van baten en lasten

155.078

5.430

155.078

Toevoeging aan de reserves

0

0

0

Onttrekking aan de reserves

3.758

225

3.758

Mutaties in de reserves

3.758

225

3.758

Geraamd resultaat

158.836

5.655

158.836

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de inleiding onder "Wat kost het".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(bedragen x € 1.000)

2024

Bestaand beleid

764

Gemeentefonds

4.927

Loon- & Prijsindexatie

-36

Totaal ontwikkelingen

5.655

Toelichting op financiële afwijkingen > € 50.000

(Bedragen x € 1.000)

2024

Bestaand beleid

Digitalisering akten, persoons- en woningkaarten en bandjes

0

Het opstellen en bijhouden van akten van de burgerlijke stand is een van de taken van het werkatelier burgerzaken. Sinds de invoering van de burgerlijke stand in 1811 heeft iedere gemeente ambtenaren in dienst die zich bezig houden met het bijhouden van de belangrijkste gebeurtenissen in het leven. De geboorte, het huwelijk en het overlijden. Meierijstad heeft bijna 100.000 van deze akten opgeslagen. Van al deze akten is in het archief slecht één fysiek exemplaar aanwezig. Ook hield burgerzaken in het verleden de persoonskaarten, bandjes en woningkaarten fysiek bij.
Digitalisering van de akten van de burgerlijke stand, de persoonskaarten, bandjes en woningkaarten is noodzakelijk. Kosten € 125.000 dekking via Algemene risico-reserve.

Extra opbrengsten OZB

100

Meeropbrengsten van € 250.000 bij OZB woningen vanwege een hogere WOZ-waarde van de objecten dan bij de tarieven rekening mee is gehouden. Minderopbrengsten van € 150.000 bij OZB niet-woningen vanwege minder aanslagen dan bij de begroting rekening mee is gehouden. Per saldo een voordeel van € 100.000 op OZB.

Implementatiekosten financieel systeem

0

Binnen het project vervanging financieel systeem zijn er enkele optionele onderdelen afgenomen, die nog niet waren opgenomen in de oorspronkelijke begroting. Daarnaast zal er pas gedurende de laatste periode van de implementatie (2e helft 2024) een vaste invulling komen voor een functioneel beheerder. Vanwege het belang van de continuïteit van het project zal de tijdelijk ingehuurde functioneel beheerder daarom langer ingehuurd blijven dan eerder verwacht. Samen zorgt dit voor € 100.000 aan extra kosten. De kosten worden gedekt uit de algemene risicoreserve € 100.000.

Rentedoorrekening 2024

664

De rentekosten en rentebaten worden bijgesteld op basis van de meest recente cijfers.
Ook de doorbelasting aan de grondexploitatie is opnieuw bepaald
aan de hand van de werkelijke boekwaarden per 1 januari 2024. Per saldo geeft dit voor de exploitatie een budgettair voordeel doordat een groter deel van de rentelasten terecht komt bij de grondexploitatie.

Gemeentefonds

Meicirculaire 2024

4.683

In de meicirculaire 2024 zijn diverse bijstellingen van de algemene uitkering verwerkt. Hierin zijn ook opgenomen de te oormerken middelen waarvoor extra lasten zijn geraamd.

Vrijval stelpost afgezonderde middelen algemene uitkering t.b.v. taakmutaties

244

Extra middelen in de algemene uitkering voor nieuwe taakmutaties reserveren we op de stelpost tot het moment van onderbouwing voor uitgaven ter zake. Voor 2024 resteert er een budget wat niet is besteed van totaal € 299.280. Hiervan kan € 244.000 incidenteel vrijvallen.

Loon- & Prijsindexatie

Aanvulling stelpost prijsontwikkeling 2024

-332

Door de enorme prijsstijgingen in 2024 blijkt dat de stelpost t.b.v. prijsstijgingen inmiddels wordt overschreden. Voor 2024 wordt een bedrag van € 331.802 incidenteel ten laste van het begrotingsresultaat 2024 gebracht.

Bijstelling diverse budgetten jeugdzorg RBK

54

Op 16 mei 2024 heeft het Regionaal Bestuurlijk Overleg (RBO) het regionale budgettaire kader (RBK) voor 2024 vastgesteld. Als gevolg van indexering moeten de budgetten voor 2024 worden bijgesteld. Dit RBK moet door de deelnemende gemeenten worden vertaald in de lokale gemeentebegroting.

Indexering gladheidbestrijding

12

In de bestaande contracten voor gladheidbestrijding is een indexering opegenomen die de leveranciers zullen toepassen.

Indexering onderhoudscontracten groen, straatreiniging, wegbermen en sloten

230

In de bestaande onderhoudscontracten voor groen, straatreiniging en wegbermen en sloten is een indexering opgenomen die de leveranciers zullen toepassen.

(bedragen x € 1.000)

Begroting 2024

Realisatie t/m 31-7-2024

Restant

Eerste fase gegevenspakhuis

100

72

28

Digitalisering documenten burgerlijke stand

41

10

32

Wegwerken van archiefachterstanden

89

45

44

Slimmer samenwerken

91

47

44

Implementatiekosten financieel systeem

539

167

371

Informatiegestuurde exploitatie van het maatschappelijk vastgoed

172

24

148

Huisvestingsonderzoek gemeentewerven

25

-2

27

Aanschaf DDI-beheer oplossing

60

59

1

Optimalisatie Youforce

72

59

13

Totaal

1.189

481

709

Implementatiekosten financieel systeem

371

De implementatie van het nieuwe financiele systeem is in volle gang. De verwachting is dat dit met de extra aangevraagde middelen (€100.000) binnen budget, tijd en kwaliteit gaat lukken.

Informatiegestuurde exploitatie van het maatschappelijk vastgoed

148

In het kader van de informatiegestuurde exploitatie van de maatschappelijk vastgoedportefeuille zijn we in 2024 onder leiding van een externe projectleider gestart met het inkoopproces voor een nieuw Vastgoed Informatie Systeem (VIS). Volgens de huidige planning streven we er naar om het VIS met ingang van 1 januari 2025 in gebruik te kunnen nemen. Parallel aan het VIS-inkoopproces zijn we met behulp van twee externe adviseurs begonnen met het inventariseren en valideren van de feitelijke object- en relatiegegevens van onze vastgoedportefeuille.

Deze pagina is gebouwd op 09/23/2024 12:57:01 met de export van 09/23/2024 12:45:38